Tunisien 2009

Här kommer en bildkavalkad på hur vår vecka varit. Jag skojar inte om jag säger att vi tagit 500 bilder. Vi hade nämligen två kameror med oss.Den lilla fick följa med oss när vi gav oss iväg på äventyr ifall den skulle få fötter. Detta är som sagt bara en liten del av allt vi hittat på, kanske dyker flera bilder och anekdoter upp i bloggen längre fram. Vi börjar med bild nr ett:



En blekfis tar sina första steg på Afrikansk mark. Vi var i Tunisien redan klockan 11 så vi hade gott om tid att gå runt och kolla läget. Det var bra att vi valde att ta med den stora vagnen på resan. I den har Ella sovit riktigt gott och vi har kunna förvara saker under den på våra promenader.




Första dagen köpte vi en badanka till Ella. Sen testa vi den i poolen. Vi fick inte upp henne. Ankan fick man ta först och på så vis följde hon efter ankan. Det känndes som jag var i himmelriket trots att jag satt i en barnpool. Hej semester.



Två kvällar i rad gick vi förbi ett Zoo. Men båda gångerna sov Ella så vi tycte det vore roligare om hon var vaken. Vi gick dit tidigare dag tre och då var T så upprymd att äntligen få entra Zoot. Det fanns massa fåglar och häftiga blommor och en del större djur. Jag vet inte vem som var mest glad över besöket men Ella fick iallafall klappa en babysköldpadda.



Och T bad mig ta en snabb bild ifall den skulle få för sig att spotta.



Sen såg vi en söt Emu, men som snabbt förvandlades till ett monster så fort jag börja fota... vi gick snabbt vidare.



Efter en stund såg vi Myskankor och kännde oss som hemma.






Varma men glada tjejer. Vädre höll ca: 30 grader förutom fredagen då det var närmare 35-40 grader och satte man ner foten i sanden så brände man sig. Så då var man glad att man hade varit tidigt uppe och fått solstolar med parasoll.




Ella fick en egen säng som var lite större än den hon hade hemma, tur för då fick hennes anka plats också.



På måndagen alltså andra dagen åkte vi med en såndär pensionärbussresa som Apollo ordna. Det var inga pensionärer med märkte vi sen utan nästan bara folk i vår egna ålder. Där fick väl vi för våra fördommar. Bussresan gick ut på att lära sig mer om Tunisien och vad det har att erbjuda oss turister. Vi fick se Medinan och lära oss om deras guld och silvertillverkning och hur vi ska akta oss för att inte bli lurade inne i Medinan. En Apolloresledare lärde oss vilka seder ocg regler vi skulle försöka rätta oss efter. Sen besöte vi en mattbutik och fick testa på själva hur man tvinnade garn som sen skulle luras på någon turist. Sen åkte vi till et Spa och en restaurang. Jag kommer ifortsättningen alltid åka med på sånna här resor. Mycket lärorikt. Ella fick ett eget bälte en stund och plötsligt såg hon så stor ut. Under veckan lärde sig Ella också dricka ur egen flaska. Vi drack som kameler hela tiden och Vi bytte dubbelt så många blöjjor på henne än vad vi brukar.



Inne i Medinan som är omringad av höga murar pågår försäljning av allt möjligt nästan dygnet runt. Här kan man hitta det mesta till bra priser, om man kan konsten att pruta. Det är sjukt smala gränder so mman ska trängas in i, med affärer överallt och sen jobbiga araber som gör allt för att få in en i sin affär. Hi Sweden? How mutch do you pay for this in your country? Do you speak swedish? Din lilla groda! Breda rumpa! Ja allt försökte dom med för att få ens uppmärksamhet... men ju mer dagarna gick hittade man på fler knep att undvika dom och deras blickar.




I Medinan hålls varje söndag en stor matloppis för befolkningen, det är här man köper alla råvaror och mat, Supermarkets och Monoprix finns bara för turister, där handlar inte araberna. På bilden kryddor... Jag var livrädd för alla deras bakterier och höll mig lång borta från allt som kunde tänkas gör mig dålig och vi sprita oss frenetiskt hela tiden. Jag spritade allt hela tiden haha.




T får lära sig knyta en riktig arabisk lammullsmatta. Dom är rätt duktiga dom där kvinnorna som sitter dag ut och dag in med sina fantastiska mönster i sina huvuden. Att dom kommer ihåg precis var dom ska sätta ner färgen och sen hur do mska knyta den.



En sprallis i bussen! Min hätta som jag snart har haft i 10 år håller ännu. Har jag inget på huvudet i solen så blir jag supersnurrig, tur jag har min Scarf!




Frukost på rummet åt vi nästan hela tiden, vi hade tur och hittade ett lunchbröd i vårat närliggande supermaket. Det bestod av oliver, lök och korv och paprika och jag gisar att det var saffran i det också. Utsökt, resten gick väl ner. Allt smakade syntetiskt och på låtsas. Vet inte hur många E-kombinationer och kemikalier jag fått i mig denna veckan.

Jordgubbsyougurten var vit och utan bitar och smakade hubba bubba. Men Melonerna var goda både vatten och honung åt vi eftersom det var säsong nu. All frukt smakade ljuvligt.



Sen var det vattenpipsdax, Hotellet hade ett egte café som vi testade. T hade aldrig rökt innan och som erfaren vattenpipsrökare som man är så fick man ju lära en gammal snusare hur man gjorde för att inte ta halsbloss utan att samla all den goda aromen i munnen och sen andas ut. Massa skratt kan jag lova.



sådärja! Duktig kille.



En kväll träffade vi brudarna som bodde 7 km bort tyvärr, men vi hade en riktigt kul kväll inne i Medinan. Tur vi hade Linda med oss som tokpruta ner både det ena och det andra. Vi fick massrabatter och eftersom T hade fem vackra flickvänner så var han ju mannen of all times så bara det gav oss mer rabatt. T var den lyckligadet mannen ever den kvällen.




Solat någon? Det är tur Sraa har blont hår annars hade det varit svpårt att se henne... Hoho



T fångade veckans vanligaste min. Jag har gått ner tre kilo på Coca Cola, PomeFrits och Pasta Bolognese.



Tuk Tuk ett måste om man har en för stor vagn för små taxibilar. Vi åkte Tuk Tuk en gång sen tog vi taxi resten trots att vagnen hängde hälften utanför bagageluckan. Jag började alltid artogt att säga till taxichaffisen. Drive safe, i´m not kidding.



Sju personer och en Prinsessa. Lågkonjunkturen har nått Tunisen och säljarna var ännu månare om att sälja om man säger så. Notera Arabernas blick när dom väntar på om det är rätt storlek eller om dom ska springa ännu en gång som yra höns efter rätt storlek i rätt färg. För man får vara vaksam på att dom luras med allt. En 38 är inte samma som en 7 grabbar.





Frukost, idag med Vattenmelon och ny smak på yogurten. Ellas räkost gick åt.



Stranden, här bodde vi 8.15 till 15 varje dag. När Ella inte sov badade hon med sina föräldrar. Det gick hur bra som helst att ha med henne och hon trivdes bra nder parasollet mellan våra stolar.



Ser man på min Kuz och hans fru har tydligen varit här före oss. Gick ni på att bli avmålade för 10 Dinars? Fina blev ni iallafall, konstigt jag inte sett tavlan hemma hos er? Ja okej jag förstår ni lämnade kvar den som utställningsex hos konstnären. På så vis. Likt blev det iallafall ;)



Marinan i El Kantaoui där vi bodde. T kollar in fiskar och alla fina båtar längs kajen.





Ett populärt yrke sen många gerationer bakåt har varit sjörövaryrket. Numer kan man mönstra på en sådan båt och få lära sig mer om det. Båten har hållit bra för vara så gammal som dom påstod... Vi hoppade detta evenemang.




- Sprit håller borta bakterierna älskling! Ju mer du dricker desto mindre chans att du kommer bli dålig.
- Okeeeej.
- Här får du en annanas drink alla T.
- Men jag drack ju precis en Jäger.
- precis! Botten upp.




Sista bilden i kameran och sista bilden för detta blogginlägg. Hoppas ni har tyckt att det har varit kul att läsa om vår vecka i Tunisien. Jag kan rekomendera det varmt om man villa komma bort till het sol och varmt vatten. Står man ut med galna säljare så kan man också shoppa och leva billigt. Vin var dom duktiga på trots att dom inte är så mycket för sprit och så. Ta med er handsprit och drick sprit så klarar ni en vecka gallant ihop med Araberna.

Och använd er Kvinnliga list när det kommer till att pruta. Det är nu ni kan få användning av den i praktiken. En arab hyser all respekt åt en kvinna som vet vad hon vill.


Kommentarer
Postat av: Sara Larsson

Gud vilken härlig resumé.. =)



skulle kanske haft svart hår o en halibabasjal över huvudet så hade jag sett ut som alla andra. asg

2009-06-16 @ 14:39:01
URL: http://zzarazz.blogg.se/
Postat av: Anna

Ååå va härligt ni verkar ha haft det!! fina bilder!! vill se mer när vi träffas nästa gång!! hörs snart! kramar

2009-06-16 @ 22:49:05
URL: http://mittlivpagarden.blogg.se/
Postat av: Lina A

Gud så underbart...:)

2009-06-17 @ 19:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0