Kommer det bli 24 grader idag?

hoppas hoppas. Igår var pappa och Lillemor här och hjälpte till här hemma lite. Pappa och T satte upp lite knutar som saknas på huset och jag passade på att måla på mitt evighetsprojekt-lillstugan. Hann baka två sockerkakor med äpple och kanel också. Bra att ha i frysen. Igår var jag så himla trött i kroppen ,kan det vara att det var åska i luften? Jag brukar vara väldigt känslig för väderomslag som kyla och så annars.

I eftermiddag ska vi åka in till Second hand butikerna i stan och sen ska jag träna, då får Ella och pappsen handla lite.
Men just nu längtar jag efter 1 maj, då blir det familjetid och då ska vi packa en picnickorg och bege oss ut i det fina vädret som dom lovat. Vad ska man packa ner i en korg? Pannkakor är givet. Kanske ska baka mina oliv och parmabaugetter också? Dom är så goda så jag slänger med receptet idag så ni får prova dom själva.






såhär gör man dom:

ca 8 st

deg

50 g jäst
5 dl vatten
1 tsk socker
1 tsk salt
1/2 dl olivolja
ca 12 dl vetemjöl

fyllning

1 dl svarta oliver
100 g parmaskinka
1/2 dl olivolja
1 dl hackad färsk persilja
1 dl hackad färsk basilika
1 msk salvia, även den färsk om man har :D
och den viktigaste 1 msk hackad rosmarin

Garnering

Rosmarinskvistar och 2 msk olivolja

Gör degen genom att smula ner jäst, värm vatten till fingervärme. Rör om tll jästen är upplöst.
Tillsätt socker, salt och olivolja.
Blanda i mjölet, arbeta till en smidig deg. Täck degen med en duk i 40 min.
Hacka oliverna och skär parman i strimlor.
Dela nu degen i 8 lika stora delar. Använd mjöl på bordet under tiden.
Kavla ut varje del til len rektangel ca 12x25 cm
Pensla ytan med olivolja, Lägga på de hackade örterna och oliver och skinka.
Rulla sen ihop från långsidan och läg den på ett bakplåtspapper. Fäst det hela med en rosmarinkvist/tandpetare 4-5 st krävs för att inte brödet ska öppna sig.
Låt detta jäsa i 35 min och sött ugnen på 250 grader.
Glöm inte pensla bröden med olivolja, strö lite flingsalt på är mitt tips och grädda dessa fantastiska bröd i ca 8 minuter i mitten av ugnen.

Låt dom svalna lite och sen vrid ett fint papper om med ett lite snöre. '

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0