Nytt år & nytt(igt) på menyn



Jag kan namnet på hälften!




Men två soppor blev det och nu har jag finmiddag flera dagar frammåt!

Gott och smidigt! Precis som jag vill ha det.

Den här "smala" soppan får ni testa:


3 paprikor i blandade färger
1 gul lök
2 potatisar
1 l hönsbuljong, vatten + tärning
300 g chorizokorv
1 burk majs
1 dl crème fraiche
1 msk potatismjöl
Vatten
salt
peppar

Garnering:
Hackad gräslök



Gör så här

Kärna ur och skär paprikorna i bitar. Skala och hacka löken. Skala och tärna potatisen.
Fräs allt i lite matfett under omrörning.

Späd med buljongen. Skär ölkorven i mindre bitar och lägg ner dem i kastrullen.
Låt soppan koka på svag värme ca 15-20 minuter.

Skär wienerkorven i bitar under tiden och stek dem i en stekpanna tillsammans med lite matfett. Rör ner korv, majskorn och crème fraiche i soppan. Låt den koka upp på nytt.

Rör ut potatismjölet med lite vatten och red av soppan. Låt den koka upp på nytt under omrörning.
Smaka av med salt och peppar. Strö över hackad gräslök.






Kommentarer
Postat av: Sara Larsson

är det både ölkorv, wienerkorv o chorizo?? det står bara chorizo i receptet.. =) eller man kan blanda 300g av vilken korv man vill kanske =) hahhaha många korvar kan det blir då... asg

ska jag absolut testa iaf.. soppan alltså... =)

2009-01-13 @ 16:10:14
URL: http://zzarazz.blogg.se/
Postat av: Lina

Det ska vara ölkorv i, men del ät så äckligt så jag valde bara choritzon. Wienerkorv vet jag inte vad det är. Me njag hittade mage choritzo, tre körvar var det i ett paket. Soppan blev asgod!

2009-01-13 @ 19:40:30
URL: http://linasvilladesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0