Receptet på Torpatårtan!

                            

Torpatårta

Blanda i en bunke:
3 ägggulor (spara äggvitan)
190g osmält smör (fast mjukt)
2 1/4 dl socker
 
Vispa samman tills det är poröst!

I en annan bunke häller du nu  i följande:
2 1/4 dl mjöl
3 tsk bakpulver

Blanda runt detta!

i med 7,5 mtsk mjölk

Blanda nu ihop detta med den första smeten du gjorde!
Ta fram en långpanna och sätt på ugnen! 175 grader. Bred ut smtet 1 på bakplåtspapper.

Vispa nu äggvitorna hårt!
Blanda sedan ner försiktigt! INTE VISPA!
2, 1/4 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker i äggvitesmeten, bred ut detta ovanpå smet 1!

In i ugnen!

Vispa 3 dl grädde ihop med hälften av bären.
Totalt ska du ha en påse frysta bär.. eller färska om du vill göra dig till!
Jag har lite vaniljsocker i min grädde också.

Nu har smeten varit inne i 30 min och marängen är klar!
Ta ut den, dela den itu, frys in (du kan göra denna dagen innan)
Men vi fryser inte in den nu, utan nu ska du ta farm en bricka, ta bort bakplåtspappret och smeta ut grädden på första marängbottnen, sen lägga ett bär på (glöm inte sockra om du har hallon.
Sen gör du samma sak på marängbotten två, Jag rev på lite choklad på toppen. Testa gärna vit!

In i kylskået och vänta på gästerna!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en fin söndag :)
Sol hos dig med?

2008-06-01 @ 08:38:13
URL: http://sannawiberg.blogg.se
Postat av: Margareta

Tack för receptet..toppen!! Den 14 Juni ska vi ha gäster, då ska jag göra den!! Kanske skulle prova redan till skolavslutningen förresten..Ha en fin Söndag, Kram /M

2008-06-01 @ 09:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0